۱۳۸۸ دی ۱۷, پنجشنبه

آیا زندگی مدرن باعث سقوط مغز می‌شود؟


در قرن جدید رسانه‌هایی مانند اینترنت ،روزنامه‌ها، تلویزیون‌ها و سایر رسانه‌های دیداری انبوه اطلاعات را به سوی افراد پرتاب می‌کنند و افراد نیز به طور نا آگاهانه اطلاعات را به مغز روانه می‌کنند و مغز افراد نیز در برابر حجم انبوه اطلاعات ورودی قرار می‌گیرد اما به راستی مغز در برابر این همه اطلاعات ورودی چه باید کند؟

طبق نتایج تحقیق پژوهشگران هر روز بیش از یکصد هزار و پانصد واژه که معادل 23 حرف در ثانیه است به مغز راه پیدا می‌کند.

دانشمندان دانشگاه "سن‌دیگو" کالیفرنیا پس از انجام تحقیقات ادعا کرده‌اند که ممکن است این انبوه اطلاعات ورودی به مغز و پردازش این اطلاعات زیاد برای مغز مضر و در نهایت سبب سقوط مغز شود.

توانایی پردازش اطلاعات در افراد مختلف یکسان نیست و در افراد متفاوت است و در نتیجه ممکن است در صورت عدم توانایی، مغز از پردازش اطلاعات عاجز و ناتوان باشد.

این بمباران اطلاعات و کلمات مغز را از تفکر عمیق‌تر بازداشته و اطلاعات در مغز را به صورت قطعه قطعه در می‌آیند که برای مغز افراد بسیار مضر و زیان‌آور است.

"ادوارد هالوول" از روان‌پزشکان معروف نیویورک در این مورد می‌گوید: "پیش از این هرگز در تاریخ بشری، مغز با این همه اطلاعات ورودی مواجه نبوده است و ما در حقیقت در نسلی هستیم که من آن را نسل "مکش اطلاعات" نام گذاشته‌ام، زیرا اطلاعات زیادی از طریق صفحه نمایش رایانه و بر روی صفحه تلفن همراه و صفحه تلویزیون در حال ورود به مغز هستند بدون آنکه فرصتی برای پردازش و تعمق بر روی این اطلاعات فراهم باشد."

خطر دیگر اینکه بعضی از افراد با غرق‌شدن در جریان اطلاعات، عملا امکان تماس‌های اجتماعی از جمله تماس خود با افراد دیگر و در نتیجه محیط بیرونی را از دست می‌دهند.

این گزارش حاکی است که اطلاعاتی که به مغز ما وارد می‌شود معادل 34 گیگابایت اطلاعات است که به طور مثال یک لپ‌تاپ در یک هفته توانایی پردازش این اطلاعات را به صورت شبانه‌روزی دارد.

ابن اطلاعات از منابعی چون ایمیل، پیامک‌های متنی، اینترنت، نشریات و تلویزیون به مغز ما وارد می‌شوند و به طور مثال تخمین زده می‌شود کلمه "مصرف" در ایالات متحده از 4.500 تریلیون تکرار در سال 1980 به دو برابر افزایش و به 10.845 تریلیون تکرار در سال 2008 رسیده است و این فقط یک کلمه در میان انبوه مکالمات و اطلاعات روزانه است.

طبق این آمار اطلاعاتی که از منابعی چون تلویزیون‌ها، رایانه و سایر منابع تصویری به مغز وارد می‌شود معادل 3.6 زتابایت معادل 3.6 میلیون گیگابایت است و نکته قابل توجه این است که افراد 60 درصد از اوقات روزانه خود را در برابر این گونه رسانه‌ها می‌گذرانند.

"پروفسور کالین بلکمور" استاد علوم اعصاب در دانشگاه "آکسفورد" می‌گوید: در 20 سال گذشته حجم اطلاعات ورودی به مغز افزایش یافته و ما به دنبال راه‌هایی برای افزایش قدرت پردازش مغز و اینکه از این انبوه اطلاعات چگونه استفاده کنیم، هستیم"

منبع: دیلی‌تلگرافوبلاگ رضا مولایی



هیچ نظری موجود نیست: