۱۳۸۸ خرداد ۱۳, چهارشنبه

در ایران از هر 4 نفر یک نفر بیمار روانی

بر اساس آمارهاي موجود، حدود 25 درصد از افراد جامعه به يكي از اختلالات يا مشکلات رواني دچار هستند. گفتنی است سهم جوانان در این میان بیش از 70 درصد است.

بیش از 25 درصد از افراد جامعه به یکی از انواع بیماری ها و اختلالات روانی دچار هستند. این اختلالات شامل انواع بیماری ها مانند اسکیزوفرنی، مازوخیسم، سادیسم و انواع افسردگی ها در درجات گوناگون است.

بر اساس این آمار جمعیت جوان کشور بیش از 70 درصد از این بیماران را شامل می شوند. اما عوامل تاثیرگذار در این میان مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سرخوردگی ها و تبعیض در جامعه و نابرابری های اجتماعی از سوی مسئولان بیان شده است.

به گفته روانشناسان، عوامل زيادي در بروز اختلالات رواني موثر هستند، ولي به‌ طور كلي زمينه ‌هاي ژنتيکي، برخي استرس ها و مشكلات زندگي، بيماري‌ هاي جسمي، حوادث و بلاياي طبيعي و يا غيرطبيعي مي‌ توانند بيماري ‌هاي رواني ايجاد كند. اما براي بيشتر اختلالات رواني درمان‌ هاي مقرون به صرفه ‌اي وجود دارد ك اگر به ‌طور صحيح و به موقع استفاده شوند، مي‌ توانند سلامت روان را به فرد باز گردانند.

اما آنچه در این میان مهم است نحوه برخورد با اين بيماران و خانواده آن ها و خدمات ‌رساني درست به اين افراد است بنابراین سلامت روان جدا از سلامت کلي فرد نيست و سال‌ هاست در تعريف سلامت، فقط سلامت جسم را در نظر نمي ‌گيرند.

شایان ذکر است شخصي که در رابطه با خود و با اجتماع و اطرافيان، احساس ناراحتي دائمي نداشته باشد و نسبت به مسايلي كه برايش اتفاق مي‌ افتد واكنش طبيعي نشان‌ دهد و از نظر عاطفي مشكلي را احساس نكند، داراي سلامت روان است.

جهان

هیچ نظری موجود نیست: